EMSA launches a monitoring, reporting and verification system to help reduce CO2 emissions from shipping at EU level Event
Timestamp
- time of event
- 2017-08-07
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Am 7. August 2018 führte die europäische Agentur für die Sicherheit des Seeverkehrs (EMSA) ein neues Berichterstattungssystem für CO2-Emissionen großer Schiffe ein. Das System soll helfen, die Vorgaben der EU-Verordnung zur Überwachung, Berichterstattung und Überprüfung einzuhalten. Diese gibt ab dem 1. Januar 2018 vor, dass große Schiffe, die circa 55 Prozent der gesamten Schiffe in der EU ausmachen, ihre CO2-Emissionen und ihren Spritverbrauch der EU-Kommission zu melden haben. Ab 2019 kann dann das neue System dazu genutzt werden. Damit sollen langfristig die Emissionen des Sektors verringert werden. Die Schifffahrt gilt als einer der am schnellsten wachsenden Bereiche im Transportsektor und wird bis 2050 17 Prozent der weltweiten Emissionen ausmachen.
The European Maritime Safety Agency (EMSA) has launched THETIS-MRV, a monitoring, reporting and verification system aimed at reducing carbon emissions from ships calling at European ports. On 7 August 2017 THETIS-MRV went live. The system will enable companies responsible for the operation of large ships using EU ports to report their CO2 emissions, as required by law from 1 January 2018 under the EU’s Monitoring, Reporting and Verification Regulation. The move is expected to encourage the uptake of greenhouse gas emission-reduction measures within the maritime sector, as the emissions data will be made public and updated yearly. In order to maximise the impact of the regulation and minimise the administrative burden on shipping companies and operators, the rules apply only to ships above 5000 GT which account for around 55% of ships calling at EU ports and yet represent around 90% of the total share of related emissions.